vrijdag 17 februari 2012

Huwelijk, relaties en liefde in islam


ZO 26.02 | 16:00
Lezing in De Centrale
Kraankinderstraat 2, 9000 Gent

Liefde is een centrale notie in islam. Liefde voor God, voor de Profeet, voor je medemens, de naastenliefde, maar ook op kleinere schaal, voor je ouders, je kinderen, voor je partner. Dat brengt ons bij de relaties die we onderhouden en de vorm die deze krijgen. Dé relatievorm bij uitstek voor het aangaan van een liefdesrelatie is het huwelijk. Welke is de plaats van mannen en vrouwen hierbinnen, hoe wordt het islamitisch voltrokken? Hoe verhouden we ons tot onze partner? Hoe is het gesteld met de man-vrouw-verhoudingen binnen het huwelijk? Hoe ging de profeet, vrede zij met hem, om met zijn echtgenotes enz.
De werkelijkheid van vandaag dwingt ons ook tot een juist islamitisch oordeel en een kijk naar nieuwe ontwikkelingen zoals nieuw samenge-stelde gezinnen, het hoge aantal echtschei-dingen, intra-familiaal geweld, maar ook homoseksualiteit.
De globalisering brengt ook de wereld bij ons thuis, in onze relaties en families binnen. Hoe verhouden we ons tot inter-religieuze en inter-etnische huwelijken? Wat zeggen de islamitische bronnen en geleerden hierover? Is het niet zo dat er namens de oude tradities veel afbreuk wordt gedaan aan de zuivere islam of is het juist zo dat dankzij de ruime islamitische invulling van het begrip ‘liefde’ honderden gezinnen erin slagen om het maatschappelijk instituut, het gezin, te redden?
We gaan met verschillende experts na hoe vanuit islamitisch theologische hoek gedacht wordt over liefde, huwelijk en relaties, in theorie en in de praktijk.

Organisatie: vzw Al Markaz en MANAvzw

Hieronder de powerpoint presentaties van de 3 sprekers.
Bekijk ze in groot formaat door op de titel van de presentatie of de "slideshare" icoon te drukken.




Deze lezing is een onderdeel van de reeks "De geest van de wet. Gesprekken over geloof, jihad en liefde". Meer info op onze website.

2 opmerkingen:

  1. moslimbroeder zei...
    Dezelfde tekst, licht gecorrigeerd, door een moslim met levenservaring.

    Liefde is een centrale notitie in Islam. Liefde voor God, voor de Profeet, voor je medemoslim, de islamitische naastenliefde, en op veel kleinere schaal en in die volgorde: voor je ouders, je kinderen, je echtgenote.

    Dat brengt ons bij de relaties die we onderhouden en de vorm die deze krijgen. Het houden van iets omwille van God en het haten van het andere omwille van God.

    De enige aanvaardbare relatievorm bij uitstek voor het aangaan van een liefdesrelatie tussen mensen van een verschillend geslacht is het islamitisch huwelijk. Kortom eerst het huwelijk daarna zien we wel of het lukt met de wil van God.

    Welke is de plaats van mannen en vouwen hierbinnen, hoe wordt het islamitisch voltrokken?
    Zeker niet volgens het democratisch systeem en zeker niet volgens de wetten van de ongelovigen.
    Hoe is het gesteld met de man-vrouw-verhoudingen binnen het huwelijk?
    Zonder meer triest.
    Hoe ging de Profeet (vzmh) om met zijn echtgenotes enz.?
    Prima, een echt een voorbeeld. Maar helaas enz.

    De werkelijkheid van vandaag dwingt ons ook tot een islamitisch oordeel en een kijk naar nieuwe ontwikkelingen zoals nieuw samengestelde gezinnen, het hoge aantal echtscheidingen, intra-familiaal geweld, maar ook homoseksualiteit.

    Binnen een islamitisch huwelijk is de verstoting van de vrouw een recht.
    Binnen een islamitisch huwelijk is polygamie een recht van de man en wie als moslim(a) daar problemen mee heeft is geen moslim(a) en wordt uitgestoten.
    Intra-familiaal geweld moet kunnen, alleen moet het niet zichtbaar zijn.
    Homoseksualiteit kan niet.

    De globalisering brengt ook de wereld bij ons thuis., in onze relaties en families binnen.
    Inderdaad de satellietzenders kennen geen enkel obstakel.
    De Berber-cultuur in Marokko is er een duidelijk slachtoffer van.
    De sheikhs komen ongevraagd onze huiskamers binnen en vertellen ons, zonder mogelijkheid tot dialoog, wat wij allemaal verkeerd doen.
    Nadat hun kennis tot ons is gekomen gaan wij onze buren dan ook anders bekijken.

    Hoe verhouden wij ons tot inter-religieuze en inter-etnische huwelijken?
    Met de nodige argwaan?
    Wat zeggen de islamitische bronnen en geleerden hierover?
    Of wat is het verschil tussen theorie en praktijk?

    Is het niet zo dat er namens de oude tradities veel afbreuk wordt gedaan aan de zuivere islam of is het juist zo dat dankzij de ruime islamitische invulling van het begrip 'liefde' honderden gezinnen er in slagen om het maatschappelijk instituut, het gezin, te redden?
    Pardon, kan u de vraag eens anders formuleren?

    We gaan met verschillende experts na hoe er vanuit islamitisch theologische hoek "gelogen" wordt over liefde, huwelijk en relaties, in theorie en in de praktijk.

    We zijn benieuwd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat is de inhoud van de "islamitisch invullig" aan het begrip "liefde"?


    Dat het triest is gesteld met de man-vrouw houding binnen moslimgezinnen is een feit.De genezing ligt in de "zuivere Islam".Van zodra de moslims inzien waar ze deze kunnen vinden natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen